Rămâi în siguranță la interior? Razele UV îți pot dăuna în continuare
Adăpostul în interior ajută la evitarea căldurii, dar razele UV continuă să pătrundă prin feronerie? Probabil. Până la 74% din lumina UVA poate penetra sticla standard. Chiar și sticla reflectantă, colorată, acoperită sau cu geamuri duble poate permite trecerea a până la 50% din UVA, conform unui profesor de fizică de la Universitatea din Chicago.
Cu cancerul de piele rămânând cea mai comună formă de cancer în SUA, acest aspect este important. Majoritatea razelor solare sunt lumină vizibilă – culorile pe care le putem vedea. Dar unele sunt raze ultraviolete (UV) invizibile, care pot dăuna pielii noastre. În spectrul UV se găsesc razele UVA, UVB și UVC, împărțite în funcție de lungimea de undă. Razele UVB sunt mai scurte și mai intense, provocând arsuri solare și daune directe ADN-ului. La contactul cu o fereastră, moleculele de sticlă le absorb. Razele UVA sunt mai lungi și mai puțin intense, dar penetrează pielea mai profund. Fotoni lor cu energie mai scăzută nu interacționează mult cu legăturile moleculare ale sticlei, astfel că majoritatea UVA trece direct prin ea. Ambele contribuie la îmbătrânirea pielii și la cancerul de piele, deși există mult mai mult UVA decât UVB.
Unde ești expus la risc
Evaluarea expunerii tale la UV în interior poate fi complicată. Pentru a fi expus în interior, trebuie să te afli în lumina directă a soarelui – asemeni unui câine sau unei pisici întinse într-o rază de soare pe covor. Adesea, ești umbrit în interior – și în siguranță – deoarece soarele este deasupra capului și lumina nu pătrunde direct prin feronerie. Însă, dimineața devreme sau la sfârșitul după-amiezii, soarele este mai jos pe cer și pătrunde direct prin feronerie, crescând expunerea ta la UV. Chiar și în zilele înnorate, UVA pătrunde prin nori și feronerie – doar la niveluri reduse – deci poți încă să fii expus la UV în interior.
Expunerea la soare poate fi, de asemenea, o problemă în mașină. Multe parbrize, în special în mașinile mai noi, sunt fabricate cu un polimer care blochează UVA, laminat între două foi de sticlă. Geamurile laterale și din spate pot să nu aibă acest tratament (deși pot fi întărite sau colorate, ceea ce ajută). Un studiu din 2012 a publicat cazul unui șofer de camion care a îmbătrânit vizibil mai mult pe partea stângă a corpului – partea mai aproape de fereastra șoferului. Alte cercetări sugerează că echipajele de zbor pot avea un risc mai mare de melanom, posibil din cauza expunerii crescute la UVA prin feroneria aeronavelor la altitudini mai mari. Dar riscul poate fi real și pentru ocupații mai puțin extreme. Un studiu din 2024 al lucrătorilor din interior din SUA (tehnicieni radiologici) a corelat riscul de melanom cu expunerea cumulativă la UVA pe parcursul vieții – tipul pe care îl obținem din mediu în fiecare zi, cum ar fi prin feronerie.
Ce poți face
Dacă petreci mult timp lângă feronerie care primește soare direct – de exemplu, dacă lucrezi lângă o fereastră mare orientată spre sud – este o idee bună să te protejezi, mai ales dacă ai pielea mai deschisă sau o afecțiune fotosensibilă precum melasma sau lupus. Poartă cremă de protecție solară cu un SPF de 30 sau mai mare și cu spectru larg. Ai putea, de asemenea, să aplici un film de fereastră care blochează UVA sau să instalezi jaluzele cu filtru UV.


